Foamea… sau de ce ne “ghiorăie maţele”

A dracu’ programul ăsta la facultate. Am zile când plec dimineaţa de acasa şi nu apuc să mănânc, şi de multe ori chiar dacă mănânc dimineaţa, tot mă apucă foamea pe la ora 3, dată fiind lipsa prânzului. Şi cum în multe zile programul se termina mult după ora prânzului, înspre seara, nu prea mănânc toată ziua.

Şi bineînţeles, nemâncat, organismul începe să ragă a mâncare. Frate.. şi începe organismu meu să vorbească limba zgomotelor obscure ciudate. Frate dar ce fel face… şi mă apucă la un curs.. în ditamai amfiteatru, şi culmea, nu când dictează profesoru, ci exact atunci când face pauză omul să poată scrie restul. Eh.. şi îi mai apucă pe vreo alţi câţiva.. şi în scurt timp ai o mică orchestră simfonică, ce răsună în cel amfiteatru.. şi colegi care bufnesc în râs.. e amuzant şi nu prea.. maţele mele ghiorăie şi eu lăcrimez de ruşine. Asta ieri… azi mă apucă la laboratoru de anatomie.. şi în prima bancă.. ochi în ochi cu profesoara.. şi rage frate.. şi mai rage şi prin spate a altora.. trist!

Aşa că am zis eu să scriu un articol despre ghiorăitul maţelor şi ceva informaţii referitoare la astfel de manifestări corporale…

Corpul uman e o maşinărie uimitoare şi din când în când trebuie să ne aducă aminte că avem anumite necesităţi. Ca şi la un automobil, când scade benzina, se aprinde beculeţul şi face biiiip. Eh, corpul uman nu face biiiip, dar când nu mai are de unde, face aceste zgomote. E interesant cum se întâmplă exact când e linişte… parcă propriul tău corp ar vrea să te saboteze şi să te facă de rahat, în public.

Zgomotul ăsta are originea în stomac şi în intestinele subţiri. În esenţa lui, sistemul digestiv e un tub lung, care începe la gură şi se termină la anus. Şi mâncarea îşi face loc prin el dintr-o parte în alta, suferind transformările de rigoare. Ceea ce e foarte important de reţinut atât în articol, cât şi în general, e modul în care mâncarea se mişcă prin sistemul digestiv, şi anume prin nişte contracţii musculare ce creează un fel de “valuri”, proces numit peristaltism. Eh, prin peristaltism mancarea se duce uşor uşor până ajunge unde trebuie. Chestia e că tot contracţiile astea sunt sursa sunetelor.

Acum probabil vă întrebaţi de ce au loc contracţiile astea, care digeră mâncarea, chiar şi când mâncarea nu e acolo. Pai are legatură cu pofta şi cu foamea. La cam două ore după ce s-a golit, stomacul începe să producă hormoni care stimulează nervii locali, care la rândul lor trimit un mesaj către creier. Creierul ca răspuns trimite impulsurile necesare reînceperii peristaltismului, care nu ezită o singură secundă. Şi se obţin două rezultate:

1. Orice rest de mâncare rămas în urmă e “măturat”

2.Vibraţiile/contracţiile peristaltice pe un stomac gol provoacă senzaţia de foame

Eh.. peristaltismul (respectiv zgomotul ciudat) se reia cam o dată la o oră şi durează de la 10 la 20 de minute, până când bagi din nou ceva în stomac.

Ca o soluţie la problema asta ar fi să avem mese dese şi mici, decât mari şi rare. Apa de asemenea rezolvă problema, dar nu pentru mult timp. Sper că v-a plăcut articolul…

To be continued…

12 comentarii (+add yours?)

  1. schumi
    Oct 17, 2008 @ 12:03:06

    a picat la tzanc articolul tau cu “comentariul” lu’ burundi al meu. cere papa de zor si eu incerc sa-l pacalesc c-o gutuie cu un mar..da el nik vrea papa si air papa…m-ai convins, ma duc sa-i prajesc o pulpa

  2. alinamd
    Oct 17, 2008 @ 18:31:36

    soarecu’ face tot articolul :P…love it :D :*

  3. Iulius - 12TRS
    Oct 18, 2008 @ 20:52:15

    Super tare :)) :D

  4. psihedelique
    Oct 21, 2008 @ 18:44:37

    Foarte fain blogul. Multumim de informatii.

  5. ceferistu
    Oct 22, 2008 @ 14:11:27

    La mine giorăie în La minor.

  6. Vasilescu Andrei
    Noi 17, 2008 @ 17:12:36

    am si eu o problema. imi ghioraie stomacul cand stau intinsa in pat indiferent daca abia am mancat sau nu. ce se intampla, este ceva in neregula cu mine ? caci am prieteni carora nu li se intampla asta.

  7. pegas
    Dec 16, 2008 @ 12:25:17

    am incercat intai wikipedia dar nu am gasit rasp la intrebarea asta care mi-am puso f serios acum vreo 3 zile :) … mc de raspuns :) …spor la bloguit si sarb fericite :P :P

  8. iulianmd
    Dec 16, 2008 @ 12:41:06

    e normal sa ghiorai si dupa ce ai mancat.. aceleashi mishcari care provoaca ghioraitu, imping mancarea prin sistem.. asa ca nu e mare sfaraiala.. depinde de fiecare organism.. daca vrei sa fii sigur consulta un medic

  9. nicola elena
    Noi 18, 2009 @ 15:05:02

    pot sa gheoraie si de la fumat?intreb asa nu ca m-as lasa!!

  10. alexandra
    Apr 12, 2011 @ 18:28:44

    pateul ingrasa,dar fructele nu ci ne slabesc daca mancam multe in loc de mancare si daca mancam multe banane nu avem probleme cu tesuturile

  11. mihaela
    Iun 26, 2011 @ 10:14:48

    depinde de organism.ms pt informatii!

  12. vioara
    Mai 16, 2013 @ 06:02:01

    un tratamet care ar fi ptr chiorait matele astept rasp am fost plecat mult timp si nu mia placut mancarea de akolo

Lasă un răspuns

Bagi adresa aci, și ești anunțat când o să scriu pe blog. :)

Join 24 other followers

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

